FETLYCKLIG PÅ EN FETTISDAG

 
Glad fettisdag allesammans! Har ni ätit era semlor idag? Goooood. Jag kände på mig att mamma och pappa inte skulle köpa hem semlor så jag stack iväg på lunchen och köpte mig en mumsig semla och en liten Pucko. Väldigt kul att jag fick äta upp den under matten (läraren var väl lite skeptisk men jag sa "det är ju fettisdag!) och se på alla klasskompisars trånande miner. Men jag gjorde ett misstag. Jag lät Tova smaka "en liten bit" och Tova tog "en liten bit" och plötsligt hade jag ingen grädde kvar! Tova är giftig när det gäller godsaker...
Ni undrar säkert över varför vi äter semlor just denna dag. Det kan jag berätta är så att förr i tiden när man fastade (fick bara äta bröd och drocka vatten) den här tiden på året brukade man gröpa ur en brödbit och fyllde, alltså FYLLDE brödet med ansjovis, fläsk, biff och grädde! Spännande kombination för den delen. Efter man fyllt brödet lade man på locket och tänkte:
-Det Gud inte ser mår Gud inte illa av!
Och så åt man bullen och mådde tjyvtjockt resten av dagen. Yummy!
 
Fet-tisdag eller fettis-dag?
//Linus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0